What is your idea about this subject?

۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

كنترل كيفيت اجرا


بنام خداوند جان و خرد

كنترل كيفيت اجرا

اجرا به معناي انجام عملياتي است كه در طرح اجرايي تعيين شده اند. اين مرحله موفقيت يا عدم موفقيت طرح را در مديريت كيفيت تعيين مي كند. با اين سابقه ذهني مي توانيم مطالب ذيل را مطرح كنيم.

1- فرصت مناسب : زمان مناسب براي مرحله اجراي طرح كيفيت، بايد بدقت انتخاب شود، مسلماً انتخاب زماني كه تراكم كاري، كشمكشهاي داخلي و غيره وجود دارد، احتمالاً به شكست منجر خواهد شد.

2- انگيزش: وادار ساختن و برانگيختن تمام كاركنان شركت براي ايجاد تحول در بهبود كيفيت امري ضروري است .

3-  آموزش: در بسياري از موارد انسجام طرح بهبود كيفيت به معناي آموزش كاركنان و آگاه ساختن آنان در مورد مفاهيمي است كه بر پيشرفت كار اثر مي گذارد .


4- آگاهي: تمام كاركنان و بخشهايي كه در مرحله اجرا دست دارند بايد از اهداف و مقاصدي كه بايد به آن دست يابند آگاه باشند.

5-  ارتباطات: بهبود ارتباطات داخلي براي مشاركت كاركنان در اجراي طرح ضروري است.

اين روند اصلاح كيفيت را تقويت و موفقيت محصول يا خدمات نهايي، تضمين مي كند.

1-  قابليت درك : دستورات مراحل اجرا،‌ بايد روشن و قابل درك باشند و از هرگونه ابهامي اجتناب شود.

2-  قابليت اندازه گيري : عمليات نيز مانند نتايج، بايد قابل اندازه گيري و سنجش باشند، بدست آوردن نتايج شناخته شده مثبت انگيزه خوبي محسوب مي شود.

3-  قابليت انعطاف: طي اجراي مرحله عملياتي طرح كيفيت ممكن است مشكلاتي رخ دهد و احتياج به اصلاحاتي جهت هدايت مجدد مراحل مورد نظر باشد. همچنين مقررات غيرقابل انعطاف مي توانند نتايج نامطلوبي ايجاد كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر